10801958_10204421914939966_1489566063125

Seyirler ve Atölyeler

Düzenlenecek seyirler ile atölyelerin içerik ve temel nitelikleri

“Çıktık, Gümüşlüğe gittik. Gümüşlük’ten sabaha karşı hareket ediyoruz. Göz gözü görmüyor. Sabaha karşı. Şafaktan evvel. Hareket ettik, gidiyoruz gari. İzmir’e gideceğiz.

Şimdi babamla ben vardiya tuttuk. Vardiya usulü. Bak şu yıldızı takip edeceksin, ben de bir tuvaletimi yapem gelem, dedi. Eyi, o tuvaletini yapıncaya, ben de yıldıza bakana kadar hepsi birbirine girdi, hangisiydi ne bilem ben. Ben ilk defa gidiyorum. Böyle bir şey bilmiyorum. Yıldızlar birbirine girdi.

Geldi baktı, evladım nereye gidiyorsun sen, nereye çevirdin tekneyi. Nerede yıldız? Eee, yıldızlar birbirine girdi baba, ne bilem ben. Peki, pusula var orada, bana dese ki şu çizgiden ayrılma, ayrılmam doğru gidicem. Demedi bana, yıldıza bak dedi. Sanki ben usta denizciymişim gibi yıldızdan bahsetti bana.

Yahu, dedi, bizi karaya götürüyordun. Çevirdi tekneyi. Sonra şafak söktü, göz gözü görüyor, gittik.”

Çavuşların İbrahim Dikan, yaklaşık 1930'ların sonu babasıyla seferde

İbrahim Dikan'ın ilk kez yıldız seyriyle tanıştığı babasının yelkenlisi Nimet Zafer. 1950'lerde satılmış ve alan kişi maalesef  parçalarına ayırıp satmış.

Seyirler

Kayığımız yerinde durmayacak. Bir anıt-kayık, evet, ama bol bol seyirlere çıkıp gezgin-kayık da olacak. Yaz, kış.

Projemiz ticari bir girişim değil. Bir Geleneksel Denizcilik projesi. Amacımız bu kültürü tanıtmak, yaşatmak ve denizcilik araştırmaları yapmak.

Doğayı da unutmuyoruz. Duyarlılığı arttırmak, korunmasına katkıda bulunmak istiyoruz.

Yıllarca sürecek bu projede bağışlara güveniyoruz. Ama karşılıksız istemiyoruz. O yüzden de seyirler. Bir tür takas. Projeye destek karşılığında farklı deniz ve doğa deneyimleri olarak seyirlerimiz.

Mavi Yolculuk tatili sunmuyoruz. Bunlar deniz ve doğayı farklı yanlarıyla keşfetmek, yaşamak ve öğrenmek isteyenler için. Amacımız, farklı bir bakış ve yaşama deneyimini tanıtmak ve yaymak.

Seyirlerimiz üç ana kategoriden oluşuyor:

• Geleneksel Denizcilik Seyirleri

• Denizcilik Araştırmaları

• Doğa ve Keşif Seyirleri.

Geleneksel Denizcilik Seyirleri

Amaç, geleneksel denizciliği, yani motorsuz, teknolojisiz yelken denizciliği kültürünü yaşamak ve yaşatmak.

İlk önce dil. Zengin bir denizcilik dilimiz var. Kültürün temeli dil, onunla başlayacağız.

Çeşitli atölyelerimiz olacak. Denizcilik bağları, halat örmesi, kasa yapması, makaraları sapanlama, palangalar, arma kurma ve bakımı.

Yelken açacağız, toplayacağız, direğe çıkacağız. Her şey kol gücüyle; ne ırgat ne de vinçler. Makaralar ve palangalar.

Dümen yok, yeke var. Pusula ve harita. Bazen pusula da yok, sadece doğayla yön bulacağız. Geceleri de yıldızlardan. Havayı, bulutları, dalgaları öğreneceğiz, deniz ve rüzgar patikalarıyla tanışacağız.

Bir süre ufak bir kayıkta yaşamak, yemek, içmek, güvertede veya kıyıda uyumak; paylaşmak ve iletişim; ateş ve öyküler.

12140040_10152993336746910_5433642434429

Bodrum'dan Vapora Kaptan'ın tırhandili. Küpeştesinde saitası. Muhtemelen 1940'lar veya biraz öncesi.

Doğa ve Keşif Seyirleri

Güney Egeliyiz, Arşipelli. Büyüleyici doğası ve binlerce yıllık tarihiyle Arkipelagos.

Halikarnas Balıkçısı, arkadaşlarıyla birlikte ilk kez karşılaştığında bu gizemli dünyayla, içlerinde büyük bir merak ve bilme arzusu uyanmış. Keşif gezileri demişler maviye ilk yolculuklarına.

Tekrar aynı geleneği tanıtmak istiyoruz, bugünün daha çok dinlenme ve eğlenme ağırlıklı gezilerine alternatif.

Yereli, yöremizi, doğayı, gezegenimizi korumak için önce keşfetmeli, tanımalı ve öğrenmeliyiz. İçine girmek, yaşamak gerek. Ancak yaşanan sürebilir; sürme şansı olabilir. İnsan tanmadığına, yaşamadığına yabancılaşıyor; ondan uzak duruyor.

1940'larda değiliz, çok daha farklı, küresel ve acil sorunlarımız var. Ama gezmeyle keşfi, keyifle öğrenmeyi birleştiren model hâlâ geçerli.

İşte bu yüzden de bu doğa ve keşif seyirleri.

Kayığımız minimalist tarzda tasarlandı. Amacımız bizim kadar fanatikçe değilse de, daha az ve daha yavaşın da geçerli bir yaşama seçeneği olduğunu ve bu tarzın doğanın ve gezegenimizin sürdürülebilirliğine katkısını göstermek.

Büyük beklentilerimiz yok. Sadece böyle düşünenlere bir model sunmak istiyoruz. Belki zaman içinde sayımız artar.

Doğayla denizi birleştireceğiz. Yine birlikte çalışacak, yelkenleri birlikte basacağız. Doğa yürüyüşleri yapacak, istersek geceyi kıyıda çadırlarda veya uyku tulumlarımızda geçireceğiz. Keşif, sohbet ve paylaşım.

Burada amacımız Geleneksel Denizciliği öğrenme değil, doğada zaman geçirme, doğayı yaşama. Bazen kısa bazen de uzun seyirlerle.

Denizcilik Araştırmaları

Amaç geleneksel denizcilik araştırmaları. Üç  alanda  yoğunlaşacağız:

Yelken armaları, denizde yön bulma ve rotalar, ve bazı tarihsel seyirlerin canlandırılması.

Kayığımız çeşitli armalar kullanacak şekilde tasarlandı. Farklı rüzgâr ve hava koşullarında performanslarını ve manevra kapasitelerini inceleyeceğiz. Nasıl kullanıldıklarını daha iyi anlayacak, öğrenecek ve kayıt altına alacağız.

Yelken dönemindeki gündüz ve gece yön bulma tekniklerini deneyeceğiz, yıldızlar da dahil doğal etmenlerle yön bulmayı öğreneceğiz.

Yelken dönemi rotalarını ve niye bu rotaların seçildiğini anlamaya çalışacağız. Bir kısmını da yeniden keşfedeceğiz.

Son olarak da hem araştırmalara katkıda bulunmak hem de geçmişe duyarlılığı arttırmak için bazı yapılmış veya yapıldığı iddia edilen tarihsel seyirleri canlandıracağız.

20. yy başında Çanakkale civarında bir sakoleva. Foto Naftotopos sitesinden.

Bu seyirlerin bir kısmına, seyirle veya bölgenin tarihiyle ilişkili akademik veya yarı-akademik sohbet veya seminerler de ekleyeceğiz.

Çalışma alanımız ilk başta Güney ve Orta Ege, Yunanistan ile Sicilya arasındaki İyon Denizi, ve Çanakkale Antalya arasındaki kıyı hattı olacak. Hem kıyı seyirleri hem de açık deniz geçişleri. Zamanla daha uzun seyirler de düşüneceğiz.

Tarihsel canlandırma seyirlerimizin açıklamaları daha ayrıntılı. Kızılhisarlı'nın Bodrum'a gelişinden Giritli Müslümanların göçlerine, Mikenlerden Leleg ve Karyalılara.

Ayrı bir sayfa ayırdık:

Geleneksel Denizcilik Atölyeleri

Yelken kullanımı, sıfırdan yelken arması kurma ve armacılık teknikleri.

Yıldızlar ve yıldız seyri, geleneksel navigasyon ve yön bulma teknikleri.

Gemici bağları ve halat örme, makara yapım ve donatımı.

Denizde yaşam ve denizci mutfağı vb geleneksel denizcilik pratik ve yaşamıyla ilgili konular düşünüyoruz.

Bu atölyelerin bir kısmı, yörenin denizcilik geçmişine katkıda bulunmak için Bodrum Deniz Müzesi iş birliğiyle gerçekleştirilecek.